39:42 Bóg zabiera dusze w chwili śmierci;
wzywa także te, które nie umarły, tylko są we śnie.
On zatrzymuje te, których śmierć zdecydował,
a odsyła inne do wyznaczonego terminu.
Zaprawdę, w tym są znaki dla ludzi,
którzy się zastanawiają!
17:85 I zapytają ciebie o Ducha.
Powiedz:
"Duch pochodzi od rozkazu mojego Pana,
lecz wam dano tylko niewiele wiedzy."
tak wiec mamy dwa pojecia- "nafs" /dusza indywidualna, jazn, ego, .../ i "ruh", duch, tchnienie Boga w kazdym z nas, ktore sprawia, ze pragniemy dazyc do dobra. Bog tchnal 'ruh' w kazdego czlowieka, dajac mu zycie.
o 'ruh' niewiele wiemy.
rodzaje nafs:
nafs-i-ammara -nafs podstawowych, zwierzecych instynktow. za podszeptami tego rodzaju nafs czlowiek popelnia grzechy, z checi zaspokojenia owych instynktow.
nafs-i-lawwama -samo-oskarzajace sie nafs. jazn czlowieka wznosi sie na wyzszy poziom, nafs widzi, ze czyni zlo i zaluje tego. mowi o tym werset:
75:2 Nie! Przysięgam na duszę ciągle ganiącą!
nafs-i-mutma'inna- nafs pokoju. dusza uspokojona, cel sciezki sufich. w tym stanie czlowiek osiaga doskonalosc wiary, zostawia za soba zlo, i wszelkie jego przejawy, takie jak np zle maniery
... dusza osiaga spokoj, blogosc. mowi o tym Koran:
89:27 O ty, duszo uspokojona,
28 powróć do twego Pana,
zadowolona i z upodobaniem przyjęta!
29 Wejdź więc między Moje sługi!
30 Wejdź do Mojego Ogrodu!
inne, posrednie rodzaje nafs, to
nafs inspirowane nafs-i-mulhama- jest to stan, w ktorym dusza rozrozniajac dobro od zla, zaczyna sklaniac sie wyraznie ku dobru. nafs oskarzajace to skrucha za popelnione zlo, nafs inspirowane to juz czynienie dobra
nafs zadowolone nafs-i-radiyya- na tym etapie dusza jest zadowolona, cokolwiek przyniosa jej wyroki Boga
nafs zadowalajace- nafs-i-mardiyya- na tym etapie dusza daje radosc innym, poprzez dobre uczynki, dobre maniery
nafs czyste, oczyszczone nafs-i-safiyya- koncowy etap, osiagniecie doskonalosci. Dusza pozostaje w doskonalej zgodzie z Bogiem.
"Biada ci, o Dhil'ib. Gdyż oczy Go nie widzą; ale serca postrzegają Go dzięki wierze. Jest znany dzięki dowodom wskazującym na Niego. Nie można doświadczyć Go poprzez zmysły. O Dhil'ib. Mój Pan jest bliski wszystkim rzeczom bez dotykania ich." Ali ibn Abu Talib