szyiccy uczeni o dopuszczalnosci aborcji:
Sayyid al-Khoe'i
jesli utrzymanie ciazy jest niebezpieczne dla zdrowia i zycia matki, aborcja jest dozwolona, a matka musi zaplacic diyya /odszkodowanie za pozbawienie zycia/
jesli plod jest zdeformowany lub nieuleczalnie chory, i wychowanie tak chorego dziecka beda stanowic obciazenie dla rodziny i spoleczenstwa- aborcja jest niedozwolona
Sayyed Fadlallah
http://english.bayynat.org.lb/Issues/Abortion.htm
zycie rozpoczyna sie od momentu zaplodnienia i nalezy je chronic.
jednakze, jesli:
zycie matki jest zagrozone, jesli ciaza bedzie dla matki zrodlem wielkich trudnosci, wowczas dokonanie aborcji jest usprawiedliwione. jesli zycie matki jest zagrozone, mozna dokonac aborcji, bo nie chodzi tu jedynie o problem pozbawienia zycia, ile o problem ratowania zycia.
w takich przypadkach decyzja nalezy wylacznie do kobiety, i zaden lekarz, autorytet religijny, czy prawny opiekun majacego sie narodzic dziecka nie ma prawa wplywac na jej decyzje. w przypadku naglego wypadku, jesli zachodzi sytuacja, ze zycie matki jest zagrozone, lekarz ma prawo usunac ciaze aby ratowac zycie kobiety.
kobieta moze usunac ciaze, jesli pochodzi ona z cudzolostwa albo malzenstwa zawartego potajemnie, jesli obawia sie, ze ujawnienie faktu, ze jest ona w ciazy bedzie dla niej zrodlem wielkiego wstydu i trudnosci ze strony rodziny i spoleczenstwa /chodzi tu o sytuacje zagrozenia zycia/, jednakze aborcja moze miec miejsce jedynie do 40 dnia po zaplodnieniu.
jednak jesli nie istnieje realne zagrozenie dla kobiety -aborcja jest niedozwolona.
podobnie jesli chodzi o gwalt- w sytuacji kiedy kobieta bedzie postawiona w bardzo zlej sytuacji i ciaza bedzie zrodlem wielu trudnosci, wstydu, potepienia, moze ja usunac.
rola ojca w podejmowaniu decyzji o aborcji- jego zdanie nie ma zadnego znaczenia, obojetnie w jaki sposob doszlo do zaplodnienia, bo to kobieta poniesie konsekwencje ciazy. chodzi tu o zycie kobiety i to ona ma prawo podjac decyzje.
dodam tylko ze sa rowniez uczeni szyiccy wypowiadajacy sie za zupelnym zakazem aborcji bez wzgledu na okolicznosci zajscia w ciaze i stan zdrowia matki i dziecka.
"Biada ci, o Dhil'ib. Gdyż oczy Go nie widzą; ale serca postrzegają Go dzięki wierze. Jest znany dzięki dowodom wskazującym na Niego. Nie można doświadczyć Go poprzez zmysły. O Dhil'ib. Mój Pan jest bliski wszystkim rzeczom bez dotykania ich." Ali ibn Abu Talib