Re: Starsi Bracia w wierze.

1
Za przykładem Jana Pawła II

Niektórzy teologowie twierdzą, że nie można żydów uważać za starszych braci w wierze. Taki pogląd głosił np. nieżyjący już ksiądz Michał Poradowski, profesor Katolickiego Uniwersytetu w Santiago de Chile, podkreślając, że religia żydowska jest wiarą w Boga jednoosobowego, chrześcijanie zaś wierzą w Boga w Trójcy Przenajświętszej.

Jan Paweł II jednak kilkakrotnie w czasie swego pontyfikatu tak ich nazywał. Podczas jednej z audiencji generalnych, 28 kwietnia 1999 r., stwierdził, że dialog międzyreligijny obejmuje w szczególny sposób „naszych starszych braci", a 23 marca 2000 r. w czasie spotkania z rabinami Izraela powiedział: „jesteście naszymi starszymi braćmi".

Trwają dyskusje, czy inspiracją dla polskiego Papieża mogły być słowa Martina Bubera, który nazwał Jezusa swoim „starszym bratem". Najczęściej uważa się, że Jan Paweł II rozwinął określenie zawarte w piętnasto-punktowym „Składzie zasad" Adama Mickiewicza z 1848 r., programie, który miał być realizowany w jego Legionie, a potem w odzyskanej ojczyźnie. Punkt 10. owego programu głosił: „Izraelowi, bratu starszemu, uszanowanie, braterstwo, pomoc na drodze ku jego dobru wiecznemu i doczesnemu. Równe we wszystkim prawo".

Tymczasem na łamach internetowego serwisu Ekumenicznej Agencji Informacyjnej można zapoznać się z artykułem Agnieszki Zielińskiej, z którego wynika, że pojęciem „starsi bracia w wierze" jako pierwszy posłużył się Andrzej Towiański. To za nim Mickiewicz nazwał żydów „starszymi braćmi", a Papież Słowianin, wychowany na ideach romantyków, miał tylko przypomnieć te słowa. Karol Wojtyła mógł zetknąć się z myślą Towiańskiego jako student polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego i uczeń największego badacza towiańszczyzny profesora Stanisława Pigonia.

Towiański, któremu na sercu leżało nawrócenie braci starozakonnych, pragnął zbudować - poprzez odnowioną pracę ducha i ciała — wspólnotę dzieci Bożych, która miała być trzecim piętrem Kościoła. Za pierwsze piętro uznawał synagogę żydowską, a za drugie - Kościół dotychczasowy.

Nasi starsi bracia w wierze"

dodane 2011-03-21 13:10

Wywiad dla magazynu „Parade” (prowadzenie: Tad Szulc) 3 kwietnia 1994

[Jan Paweł II:] Postawa Kościoła wobec ludu Boga Starego Testamentu -Żydów - może być tylko jedna: są oni naszymi starszymi braćmi w wierze.

Przypominam sobie lata dzieciństwa, kiedy to w kościele parafialnym w moich rodzinnych Wadowicach słuchałem psalmu śpiewanego podczas wieczornej Mszy świętej:
Chwal, Jerozolimo, Pana,
chwal Boga twego, Syjonie!
Umacnia bowiem zawory bram twoich
i błogosławi synom twoim w tobie (Ps 147)

Wciąż brzmią mi w uszach te słowa i la melodia; zapamiętałem je na całe życie. A potem przyszło straszliwe doświadczenie drugiej wojny światowej i [niemiecka] okupacja, a także Holocaust, czyli eksterminacja Żydów tylko dlatego, że byli Żydami. Był to potworny wstrząs, który pozostał w pamięci wszystkich ludzi, którzy znaleźli się blisko tamtych wydarzeń.

Lecz później, gdy tylko miałem po temu okazję, mówiłem wszędzie o tej tragedii - być może najmocniej wyraziłem to podczas spotkania z przedstawicielami wspólnoty żydowskiej w Warszawie w 1987 roku. Powiedziałem im, że muszą świadczyć o tym, co przydarzyło się ich narodowi. [...]

Trzeba zrozumieć, że Żydzi, rozsiani przez dwa tysiące lat wśród różnych narodów świata, postanowili wrócić do ziemi swoich przodków. To ich prawo.

Prawo to jest uznawane nawet przez tych, którzy patrzą niechętnym wzrokiem na naród Izraela. Prawo to uznane zostało od samego początku także przez Stolicę Świętą, zaś akt ustanowienia stosunków dyplomatycznych z Izraelem stanowi po prostu międzynarodowe potwierdzenie istnienia tych stosunków.

Obecny papież nie ani na jotę nie odwołuje nauczania Jana Pawła II nt. dialogu z Żydami – w ten sposób bp Mieczysław Cisło skomentował dla KAI tezę, iż określenie Żydów jako „starszych braci w wierze” jest już nieaktualne.

Ostatnio zmieniony 12 lis 2011, 18:00 przez Krzysiek, łącznie zmieniany 2 razy.
"ŚWIADOMOŚĆ jest jak wiatr,
o którym można powiedzieć, iż wieje,
ale nie ma sensu pytać o to,
gdzie jest wiatr, kiedy n i e wieje."


_________________
Z Foresta Gump`a"

Re: Starsi Bracia w wierze.

2
Franz Rosenzweig -(1886 -1929) - żydowski filozof dialogu.

Obrazek


Urodził się w Kassel, w rodzinie wrosłego w niemiecką kulturę handlowca. Zaczął studiować na uniwersytecie medycynę, ale przeniósł się na filozofię, historię i kulturę klasyczną.
Na studiach zaczął przeżywać silne rozterki duchowe. Rozważał chrzest, ale ostatecznie ponownie nawrócił się na judaizm. W 1912 obronił pracę doktorską, poświęconą poglądom Hegla na państwo, na uniwersytecie we Fryburgu.
Zaciągnął się do armii jako ochotnik i od 1915 brał udział w I wojnie światowej służąc na froncie bałkańskim jako artylerzysta.

Rozterki duchowe z czasów studiów i wojna były rozstrzygającymi doświadczeniami jego życia.

Na bazie frontowej korespondencji z Eugenem Rosenstockiem-Huessy dotyczącej relacji między chrześcijaństwem a judaizmem zaczął tworzyć system, który zawarł w swoim najważniejszym dziele pt. Gwiazda Zbawienia.

Gwiazdę Zbawienia zaczął pisać w sierpniu 1918 roku w Rembertowie pod Warszawą a skończył w Kassel w lutym 1919. Jest to wykład jego systemu metafizycznego, własnej koncepcji relacji między Bogiem, człowiekiem i światem, które połączone są ze sobą przez Objawienie (jako wydarzenie dialogu między Bogiem i człowiekiem), Stworzenie (jako wydarzenie dialogu między Bogiem i światem oraz Zbawienie (jako wydarzenie dialogu między światem i człowiekiem). To krytyka filozofii zachodu, przede wszystkim Hegla.

Spotkanie Rosenzweiga z chasydyzmem sprawiło, iż uświadomił on sobie, że żydowski kalendarz, szabat, święta i cały rytm żydowskiego życia są odzwierciedleniem wieczności.
Żyd zatem żyje w dwóch wymiarach - teraźniejszości i wieczności. Egzystuje w zmiennych i często tragicznych okolicznościach, ale religia przenosi go do innego wymiaru, w którym nic się nie zmienia.
Rosenzweigowska wzniosła wizja Żydów jako narodu żyjącego ponad historią pozostaje w zgodzie z przekonaniami mistrzów Talmudu, że chronologia jest nieistotna w nauce Tory, a wszystkie jej Boskie nauczania i interpretacje są wiecznymi wartościami, które przekraczają ramy czasu.
W roku 1920 Rosenzweig przeniósł się do Frankfurtu na zaproszenie doktora Nehemiasza Nobla, jednego z głównych rabinów tego miasta, aby kierować niewyznaniowym instytutem nauczania dla dorosłych Żydów noszącym nazwę Wolny Żydowski Dom Nauki. Jego wydział, gdzie pracowali takze Martin Buber, Gershom Scholem i Erich Fromm, uczył znaczenia klasycznych żydowskich tekstów. Większość ze studentów nie znała hebrajskiego, co było typowe dla tego pokolenia, zatem Rosenzweig zdecydował, że musi dokonać przekładu klasyki żydowskiej na niemiecki. Współpracował ze swoim przyjacielem Martinem Buberem przy nowym tłumaczeniu Biblii na niemiecki.

Obrazek

Martin Buber

Rosenzweig w czasie swych poszukiwań duchowych doszedł do wniosku, że judaizm i chrześcijaństwo to dwie autentyczne manifestacje jednej prawdy religijnej.
Było to stanowisko bez precedensu w żydowskiej teologii.
Zarazem Rosenzweig uważał, że żyd nie musi poszukiwać Boga, gdyż jest z nim od urodzenia, jako że Bóg nie potrzebuje mediacji.
Stąd, zdaniem Rosenzweiga, judaizm to nie religia, lecz żywa wiara.
Rosenzweig jako pierwszy stworzył model relacji pomiędzy judaizmem i chrześcijaństwem wyzbyty polemiki, który stał się podstawą powojennego dialogu tych religii.


źródła: http://pl.wikipedia.org/wiki/Franz_Rosenzweig
Słownik Biograficzny Żydów Geoffrey Wigoder.
Ostatnio zmieniony 12 lis 2011, 18:17 przez Krzysiek, łącznie zmieniany 1 raz.
"ŚWIADOMOŚĆ jest jak wiatr,
o którym można powiedzieć, iż wieje,
ale nie ma sensu pytać o to,
gdzie jest wiatr, kiedy n i e wieje."


_________________
Z Foresta Gump`a"

Re: Starsi Bracia w wierze.

3
Judaizm dla chrześcijan jest rzeczywistością wewnętrzną.

motto:

"Kto spotyka Jezusa Chrystusa, spotyka judaizm".

"Deklaracja o stosunku Kościoła do judaizmu"
wydana przez biskupów niemieckich w 1980 roku.

Obrazek

biskup Skworc - gospodarz Spotkania.

Judaizm dla chrześcijan nie jest czymś zewnętrznym, lecz rzeczywistością wewnętrzną - mówił bp Mieczysław Cisło podczas nabożeństwa Słowa Bożego w tarnowskiej katedrze.

Bp Skworc w ślad za Janem Pawłem II powiedział, że

„jako chrześcijanie i Żydzi, idący za przykładem wiary Abrahama, jesteśmy powołani, by być błogosławieństwem dla świata.
Oto wspólne zadanie, które nas czeka!”.
Dlatego właśnie najpierw jest konieczne „byśmy jako chrześcijanie i Żydzi stali się najpierw błogosławieństwem dla siebie nawzajem”


Obrazek


Komentarz do czytania z Księgi Rodzaju, zaczynającego się od słów jakie Bóg skierował do Abrahama: „Wyjdź z twojej ziemi rodzinnej!”, wygłosił rabin Alon Goschen-Gottstein.

Rabin wyjaśnił, że słowa „Wyjdź z twojej ziemi rodzinnej” oznaczają także wyjście „z siebie samego”, z dawnego bałwochwalstwa, ku Ziemi Obiecanej danej przez Boga. Po pierwsze oznacza to więc konieczność wyjścia i porzucenia swej dotychczasowej tożsamości.

Odnosząc to do historii wzajemnych relacji chrześcijaństwa i judaizmu – rabin podkreślił, że uzyskanie własnej tożsamości przez Żydów i chrześcijan wielokrotnie oznaczało przeciwstawienie się tej drugiej tożsamości.

Jednakże najważniejszym wezwaniem Boga zawartym w słowach „Wyjdź z twojej ziemi rodzinnej!”, oznacza wezwanie, aby pójdź do swego wnętrza i na tej właśnie płaszczyźnie możemy się spotkać.

„Gdy wejdziemy na poziom tej najgłębszej głębi, odkrywamy, że nie ma oddzielenia między nami. Na tym, na najgłębszym poziomie, żadna separacja nie ma miejsca. Łączy na stworzenie na obraz Boży i wspólne człowieczeństwo” - wyjaśnił. - „Oznacza również odkrycie innego w głębi siebie. I to stanowi istotę relacji chrześcijańsko-żydowskich” – dodał.

W homilii bp Mieczysław Cisło przypomniał, że Abraham jest naszym wspólnym ojcem: Żydów i chrześcijan. Kaznodzieja wyjaśnił, że posłuszeństwo Abrahama odwraca losy ludzkości skażone przez grzech. „Dzieje zbawienia to także dzieje posłuszeństwa człowieka, który przyjmuje wolę Bożą. Wszystko, co dzieje się w życiu Abrahama jest owocem tego posłuszeństwa” - powiedział przewodniczący Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu Religijnego.

„Jesteśmy wezwani do wyjścia w ramach dialogu chrześcijańsko-żydowskiego do przekroczenia granic jakie stworzyła historia grzechu” – powiedział bp Cisło. Dodał, że brak woli dialogu ujawnia „głębokie kompleksy osób i całych grup, stanowi znak nieuleczonych zranień”.

odkreślił, że ubiegły rok przyniósł znamienne wydarzenia w płaszczyźnie dialogu, w tym wizytę Benedykta XVI w Ziemi Świętej. Przypomniał słowa papieża wypowiedziane podczas spotkania ze wspólnotą żydowską w siedzibie Wielkiego Rabinatu Izraela: „Kościół katolicki nie zawróci z obranej na Soborze Watykańskim II drogi, która wiedzie do prawdziwego i trwałego pojednania między chrześcijanami i Żydami".

Bp Ciło zaznaczył, że w dialogu z Żydami obecny papież kontynuuje linię Jana Pawła II, który "wzorcowo wcielił w życie ducha soborowej deklaracji 'Nostra aetate' o stosunku Kościoła do judaizmu, będącego dla nas – jak żadna inna religia – rzeczywistością nie zewnętrzną, lecz 'czymś wewnętrznym' " - podkreślił bp Cisło.

„Dziś stajemy obok siebie jako bracia, którzy po tak długim czasie zapomnienia, obcości, a nawet wrogości, odkrywamy wspólne korzenie, sięgające zarania dziejów zbawienia, u których początku jawi się postać Abrahama, wspólnego ojca wiary, w którego wierze my, chrześcijanie, jesteśmy dla Żydów ‘młodszymi braćmi'" – podkreślił bp Cisło.

“Spotkania z wierzącymi Żydami uświadamiają nam coraz bardziej jeszcze jedną naszą wspólną odpowiedzialność, mianowicie, tę za losy religii objawionej na kontynencie europejskim, zdominowanym coraz bardziej przez agresywny laicyzm” – zwraca uwagę bp Cisło.

Obrazek

rabin Polski Michael Schudrich - pierwszy z prawej.

- Dziś, kiedy nie wszyscy wierzą w Boga, potrzeba wspólnego działania chrześcijan i żydów - powiedział naczelny rabin Polski Michael Schudrich podczas konferencji prasowej w Tarnowie z okazji Dnia Judaizmu, którego główne obchody w tym roku odbywają się w tym mieście.

Rabin Michael Schudrich powiedział, że obchodzony w Polsce Dzień Judaizmu jest wydarzeniem rangi historycznej.
„Kiedy druga religia chce poznać moją, to ja mam obowiązek otworzyć serce i moją myśl do dialogu, pojednania i wspólnej nauki”.
Najważniejszy – jego zdaniem – jest fakt, że modlimy się razem.
„To jest nie tylko piękny gest i błaganie Boga. A kiedy nasz Ojciec w niebie słyszy takie modlitwy od wszystkich dzieci razem, to i efekt będzie o wiele większy” – wyjaśnił z nadzieją.

Nosowski przypomniał, że chrześcijanie i Żydzi winni być wspólnym błogosławieństwem dla świata. Dodał, że jest wielu chrześcijan w Polsce, którzy niczego nie oczekują od judaizmu i pewnie tak samo jest wśród Żydów, którzy nie oczekują niczego od chrześcijaństwa.
„Czy można więc wierzyć, że postawa dialogu nie jest złudzeniem?” – pytał retorycznie.

Bp Cisło odpowiedział ze smutkiem, że postawa odchodzenia od dialogu w dzisiejszej Polsce staje się postawą coraz bardziej powszechną i zauważalna jest także w dialogu ekumenicznym zarówno ze strony katolickiej, jak i innych wyznań.

Replikował rabin Shudrich, który uważa, że można mimo wszystkich trudności powiedzieć, że „jako Żydzi mamy udany dialog z katolicyzmem, natomiast bardzo jest nam żal, że nie jest możliwy taki dialog na Bliskim Wschodzie między judaizmem a islamem”.
Wyraził nadzieję, że być może – wzorem dialogu chrześcijańsko-żydowskiego - kiedyś jednak się to uda.
...........................................................................................................................................................................
Do gmin żydowskich w Polsce należy ok. 6 tysięcy osób. Szacuje się, że Żydami jest ok. 20 tys. Polaków.

[/b]

Źródła:
http://ekai.pl/wydarzenia/polska/x24982 ... -tarnowie/

http://ekai.pl/wydarzenia/x24977/bp-cis ... ewnetrzna/

http://www.areopag.pl/art.php?rok=2008jud&nr=02
Ostatnio zmieniony 12 lis 2011, 18:22 przez Krzysiek, łącznie zmieniany 1 raz.
"ŚWIADOMOŚĆ jest jak wiatr,
o którym można powiedzieć, iż wieje,
ale nie ma sensu pytać o to,
gdzie jest wiatr, kiedy n i e wieje."


_________________
Z Foresta Gump`a"

Re: Starsi Bracia w wierze.

4
Obrazek

Krzysiek zajrzyj czasem - teraz 'gendera' mordują , 'Żyd' trochę zaniedbany

o pokój w końcu chodzi

Franciszek: Idealny kandydat na rabina… główki pracują

"...Jest w pełni zaangażowany w sprawy żydów, zna się na koszer- nej kuchni, przestrzega przepisów obrzędowych w święta żydowskie i nie chce nawracać żydów na katolicyzm… Idealny kandydat na rabina. Papież rabinem? Tego jeszcze nie grali. [No jak to nie grali? A JPII? To przecież jego "starsi bracia w wierze" mówili o nim, że mają "cadyka na Watykanie" - zob. ekumeniczny kalendarz wyda ny w Lublinie jeszcze za życia bp Życińskiego ..."
Obrazek
Ostatnio zmieniony 11 sty 2014, 15:11 przez baabcia, łącznie zmieniany 1 raz.
przechadzam się pomiędzy [email protected]

Re: Starsi Bracia w wierze.

5
Baabciu, toż to bractwo św Piusa X , lefebryści, czego byś po nich się spodziewała poza szyderstwami i krytyką ? Tutaj zresztą na pożałowania godnym poziomie.
Przecież to konserwatyzm w swej krystalicznej postaci i w jak najgorszym tego słowa znaczeniu.
Ostatnio zmieniony 11 sty 2014, 15:47 przez Abesnai, łącznie zmieniany 1 raz.
Wypowiadaj swoją prawdę jasno i spokojnie, wysłuchaj innych, nawet tępych i nieświadomych, oni też mają swoją opowieść. Porównując się z innymi, możesz stać się próżny i zgorzkniały, zawsze bowiem znajdziesz lepszych i gorszych od siebie.

Re: Starsi Bracia w wierze.

7
Mógł czy zniechęcił ? Babciu, nie wiem skąd ta sugestia, bo akurat poglądy to mam umiarkowane, ani w jedną, ani w drugą ... .
Na forum mogą przebywać osoby o poglądach konserwatywnych jak i liberalnych, byleby dyskusje nie przekraczały granicy kultury osobistej, litery prawa i naszego regulaminu.
Krzysztof jest osobą nad zwyczaj mile widzianą i bardzo by mi było przyjemnie, gdyby zechciał choć czasem do nas zajrzeć ... :| No i jakby się jednak okazało, że gdzieś Krzysztofa uraziłem, to chciałbym konkretów.

Lefebryści sami na własne życzenie wypisują ze wspólnoty KrK, stworzyli swoją własną "klikę". Ale nie można im odmówić prawa do opiniowania, jak i konsekwencji z tego płynących.
Ostatnio zmieniony 11 sty 2014, 18:42 przez Abesnai, łącznie zmieniany 1 raz.
Wypowiadaj swoją prawdę jasno i spokojnie, wysłuchaj innych, nawet tępych i nieświadomych, oni też mają swoją opowieść. Porównując się z innymi, możesz stać się próżny i zgorzkniały, zawsze bowiem znajdziesz lepszych i gorszych od siebie.

Re: Starsi Bracia w wierze.

8
Abesnai pisze:Baabciu, toż to bractwo św Piusa X , lefebryści, czego byś po nich się spodziewała poza szyderstwami i krytyką ? Tutaj zresztą na pożałowania godnym poziomie.
Przecież to konserwatyzm w swej krystalicznej postaci i w jak najgorszym tego słowa znaczeniu.
Przynajmniej mówią to co myślą.To jedna z niewielu cech które cenię :P.
Ostatnio zmieniony 11 sty 2014, 18:51 przez mordotymoja, łącznie zmieniany 1 raz.

Re: Starsi Bracia w wierze.

9
Toż i ja przecież również mówię/piszę co myślę, w tym przypadku o nich ;) Ty przecież też ... chyba :D
Ostatnio zmieniony 11 sty 2014, 18:55 przez Abesnai, łącznie zmieniany 1 raz.
Wypowiadaj swoją prawdę jasno i spokojnie, wysłuchaj innych, nawet tępych i nieświadomych, oni też mają swoją opowieść. Porównując się z innymi, możesz stać się próżny i zgorzkniały, zawsze bowiem znajdziesz lepszych i gorszych od siebie.

Re: Starsi Bracia w wierze.

11
To bardzo miło :)
W styczniu 2009r. Benedykt XVI zdjął ekskomunikę z czterech biskupów lefebrystów, wyświęconych bez zgody papieża Jana Pawła II w 1988 roku. Zapoczątkowało to wtedy schizmę Bractwa świętego Piusa X, założonego przez arcybiskupa Marcela Lefebvre'a. . To miał być krok ku pojednaniu. Ale wyszedł poślizg z takiego podważania decyzji swego poprzednika. Podobno uznali, że to zbyt mało. W lutym wybuchła "bomba". Tym razem neofaszystę (bo na to miano w moich oczach w pełni zasługuje po swoich "tezach") Abrahamowicza usunięto. Ale smród się rozniósł. W 2011 za podobne "rewelacje" Richard Williamson (inspirator z 2008r.) otrzymał karę grzywny. Dalej, w czerwcu jeszcze tego samego roku niemieccy lefebryści wzięli się za wyświęcanie nowych kapłanów, wbrew woli konferencji biskupów i bez wiedzy Stolicy Apostolskiej.
Natomiast w październiku ubiegłego roku pochowali zbrodniarza hitlerowskiego, Ericha Priebkego. Tych faktów i fakcików jest pełno. Uważam, że bractwo św Piusa to nie schizmatycy tylko zwyczajna sekta i tuaj w zupełności się zgodzę z prezesem rzymskiej wspólnoty żydowskiej Riccardo Pacifici.
I niech swoje "prawdy" zatrzymają dla siebie.
"Czy tacy ludzie, jak bp Fellay, fałszywie interpretują Papieża?" – pytał Gerard O’Connell z "Vatican Insider". Kardynał stwierdził: „Tak, jest to ogromna i fałszywa interpretacja". Zwrócił uwagę, że lefebryści od dziesiątków lat fałszywie interpretują sytuację Kościoła i przypomniał, że Benedykt XVI próbował umożliwić im pojednanie, ale nie odpowiedzieli oni w istocie na papieską inicjatywę.
http://www.idziemy.com.pl/kosciol/kard- ... efebrystow
Ostatnio zmieniony 11 sty 2014, 20:14 przez Abesnai, łącznie zmieniany 1 raz.
Wypowiadaj swoją prawdę jasno i spokojnie, wysłuchaj innych, nawet tępych i nieświadomych, oni też mają swoją opowieść. Porównując się z innymi, możesz stać się próżny i zgorzkniały, zawsze bowiem znajdziesz lepszych i gorszych od siebie.

Re: Starsi Bracia w wierze.

12
Abesnai pisze:Mógł czy zniechęcił ? Babciu, nie wiem skąd ta sugestia, bo akurat poglądy to mam umiarkowane, ani w jedną, ani w drugą ... .
Na forum mogą przebywać osoby o poglądach konserwatywnych jak i liberalnych, byleby dyskusje nie przekraczały granicy kultury osobistej, litery prawa i naszego regulaminu.
Krzysztof jest osobą nad zwyczaj mile widzianą i bardzo by mi było przyjemnie, gdyby zechciał choć czasem do nas zajrzeć ... :| No i jakby się jednak okazało, że gdzieś Krzysztofa uraziłem, to chciałbym konkretów.

Lefebryści sami na własne życzenie wypisują ze wspólnoty KrK, stworzyli swoją własną "klikę". Ale nie można im odmówić prawa do opiniowania, jak i konsekwencji z tego płynących.
zauważ różnicę czasu - kiedy Krzysiek wpisał ostatni post a od kiedy Ty mógłbyś go urazić
pomieszanie z poplątaniem
chcesz to spójrz na ten dział (pomysł, że ja sugeruję, że Ty tu coś ... dajmy spokój takim tekstom bo zwariujemy - to na marginesie )

z remanentów dla Krzyśka mam link- widzę, że nie zamieścił go nigdzie - a rozmawailiśmy o tym - wieki temu 2012-05-18 19:54:56

[youtube][/youtube] lekcji jest więcej
Krzysiu jak zawsze z postu co potrzebne i gdzie potrzebne możesz przenieść a śmiecie fru
Ostatnio zmieniony 01 lut 2014, 18:34 przez baabcia, łącznie zmieniany 1 raz.
przechadzam się pomiędzy [email protected]
ODPOWIEDZ

Wróć do „Judaizm”

cron