Re: Teofanie Trojcy Swietej w Biblii ....

1
Teofanie Trojcy Swietej w Biblii ....

1 Moj. 18:1-3
1. Potem ukazal mu sie Pan w dabrowie Mamre, gdy siedzial u wejscia do namiotu w skwarne poludnie.
2. A podnioslszy oczy, ujrzal trzech mezow, ktorzy staneli przed nim. Ujrzawszy ich, wybiegl od wejscia do namiotu na ich spotkanie i pokloniwszy sie az do ziemi,
3. Rzekl: Panie, jeslim znalazl laske w oczach twoich, nie omijaj, prosze, slugi swego.

(BW)


Osoba Boga Ojca ujawnia sie widzialnie w prorockich teofaniach, ale nie tylko. Wystepuje ona bardzo wyraziste w momencie skladania wizyt Abrahamowi. Tajemnicza wizyte Boga u Abrahama w Mamre tlumaczono w rozmaity sposob. Jedni teologowie uwazaja, ze na pewno jeden z Mezow odwiedzajacych Abrahama to Osoba Boga Ojca, zas dwie pozostale - to towarzyszacy Bogu Aniolowie. Inni egzegeci dopatruja sie w tym opisie jedynie trzech Aniolow, ktorych Abraham bierze za samego Boga, zgodnie z przeswiadczeniem Izraelitow, ze widzenie Aniola - to widzenie samego Boga. Ale tak przezywali to pozniejsi potomkowie Abrahama. Trudno dowiesc, ze juz sam Abraham podziela to przeswiadczenie. Abraham jest pierwszym monoteista w owych czasach. Jego ojciec Tare byl jeszcze poganinem. Teologia Abrahama jest nadzwyczaj prosta, wrecz naturalistyczna. Abraham w nawiedzajacych go trzech Mezach rozpoznaje Boga i nie ma zadnych watpliwosci, co do tego, ze nawiedza go sam Bog. Swiadczy o tym wyraznie caly dalszy kontekst, zwlaszcza targ z Bogiem o Sodome. Rowniez autor natchniony podziela to zdanie. Sa i tacy egzegeci, ktorzy w tych trzech Osobach, nawiedzajacych Abrahama widza teofanie Trojcy sw. Byloby to unikalne swiadectwo objawienia sie Trojcy sw. w Starym Testamencie. Ta ostatnia opinia wydaje sie byc najbardziej prawdopodobna. Przemawiaja za nia nastepujace przeslanki. Abraham zwraca sie do tych trzech Mezow jako do jednej osoby i jako do trzech osob. Owi Mezowie przemawiaja jednoczesnie - wszyscy razem, co swiadczy wyraznie, ze maja jeden umysl. Inaczej bowiem nie da sie zrozumiec, by trzy osoby mowily jednoczesnie to samo. Wiemy zas, ze tylko Osoby Boskie maja owa jednolitosc mysli. Aniolowie, ktorzy pod wieczor przybywaja do Sodomy, to sa zupelnie inne osoby. Autor okresla przybylych do Abrahama mianem Jahwe, albo ,,Mezowie", natomiast dwoch przybywajacych pod wieczor do Sodomy poslancow wyraznie nazywa Aniolami. Tamci Trzej przychodza w samo poludnie, natomiast dwaj poslancy zjawiaja sie w Sodomie pod wieczor. Sa wiec to zupelnie inne osoby.

Postac Boga Ojca jest taka sama jak postac Syna Bozego Jezusa Chrystusa. Chrystus posiada ludzkie, smiertelne cialo tylko do momentu zmartwychwstania. W chwili zmartwychwstania - jak to wykaze powyzej - Jezus przyjmuje ,,cialo niebieskie" czyli - uwielbione. Nalezy jednak to cialo uwielbione Jezusa uwazac nadal za cialo ludzkie poniewaz takie same ciala beda posiadac ludzie zmartwychwstali. Jest to juz jednak Boskie Cialo. Na tym polega udzial czlowieka w Bozej naturze, ze posiadal on bedzie boskie cialo, podobne do tego, jakie maja Osoby Boskie. Ludzie nie beda sie roznic od Osob Boskich pod wzgledem formy fizycznego ciala. Zasadnicza roznica bedzie polegala jedynie na potencjalne energii psychicznej, ktory u Osob Boskich jest nieograniczony i to wlasnie stanowi o przepasci ontologicznej jaka istniec bedzie miedzy uwielbionym czlowiekiem, a Bogiem. Przepasc owa zaznaczy sie rowniez pod wzgledem umyslu, swietosci i innych przymiotow, ktore czlowiek ma zaledwie w zalazku, zas w Bogu sa one nieograniczone. Aby jednak ukazac cala postac Osob Boskich, trzeba do Osoby zmartwychwstalego Jezusa dodac owo jasne jak slonce oblicze, pelne piekna i chwaly, jakie ukazal On trzem Apostolom na gorze Przemienienia.

O Duchu Swietym mowi sw. Lukasz, ze ukazal sie On w cielesnej postaci jako golebica. Przyrownanie do golebicy nie musi wcale oznaczac, ze Duch Swiety ukazal sie wlasnie w takiej postaci skrzydlatego ptaka, jak to przedstawiaja powszechnie malarze i jak uczy sie w katechizacji. Chodzi tu raczej o ukazanie sposobu zstapienia Ducha Swietego na wychodzacego z wod Jordanu Jezusa. Duch Swiety ukazal sie w cielesnej postaci, ktora tak, jak golebica, czyli jak ptak spoczela nad Jezusem. Mogl to byc jedynie blask towarzyszacy obecnosci Osoby Ducha Swietego, sama zas Jego Osoba byla niewidoczna lub zarysowana niedokladnie, ukrywajaca sie niejako w tym blasku.

Kto jadl obiad z Abrahamem


Kiedy caly lud przystepowal do chrztu, Jezus takze przyjal chrzest. A gdy sie modlil, otworzylo sie niebo i Duch Swiety zstapil nad Niego, w postaci cielesnej niby golebica, a z nieba odezwal sie glos: Tys jest moj Syn umilowany, w Tobie mam upodobanie. Sam zas Jezus, rozpoczynajac swoja dzialalnosc, mial lat okolo trzydziestu Luk 3, 22-23 Idzcie wiec i nauczajcie wszystkie narody, udzielajac im chrztu w imie Ojca i Syna, i Ducha Swietego (Mt 28, 19). Tym zas, ktory umacnia nas wespol z wami w Jezusie Chrystusie i ktory nas namascil, jest Bog. On tez wycisnal na nas pieczec i zostawil zadatek Ducha w sercach naszych 2 Kor 1, 21-22. Laska Pana Jezusa Chrystusa, milosc Boga i dar jednosci w Duchu Swietym niech beda z wami wszystkimi 2 Kor 13, 13. Piotr, Apostol Jezusa Chrystusa do wybranych [...] wedlug tego, co przewidzial Bog Ojciec, aby w Duchu zostali uswieceni 1 Piotr 1, 1-2 a poza tym mamy w Nowym Testamencie, w Ewangelii wg sw. Jana 14:16-17 jest opisany moment, w ktorym Jezus prosi Boga, by ten wyslal Pocieszyciela, Ducha Swietego. Dzieki temu wersetowi wiemy, ze Jezus nie twierdzil o sobie, ze jest Ojcem lub Duchem Swietym. Zwrocmy uwage takze na inne liczne wersety w ktorych Jezus zwraca sie do Ojca. Czy mowil do samego siebie? Nie, rozmawial z inna osoba Trojcy, z Ojcem. Ewangelii wg sw. Lukasza 4:14-19 by zobaczyc, ze w tych wersetach przemawia Syn cytujac proroka Izajasza ktorego wypowiedz tez objawienia Trojce i raz jeszcze przypomnijmy Ewangelia wg sw. Mateusza 3:16-17 opisuje chrzest Jezusa. Tu wyraznie widac, jak Bog w postaci Ducha Swietego zstepuje na Boga w postaci Syna, podczas gdy Bog Ojciec wyraza swoje uznanie dla Syna. Ewangelia wg sw. Mateusza 28:19 i 2 List sw. Pawla do Koryntian 13:14 to przyklady wersetow mowiacych o roznych Osobach Trojcy. Kazda Osoba Trojcy Swietej jest Bogiem: Ojciec jest Bogiem: Ewangelia wg sw. Jana 6:27; List sw. Pawla do Rzymian 1:7; 1 List sw. Piotra 1:2. Syn jest Bogiem: Ewangelia wg sw. Jana 1:1, 14; List sw. Pawla do Rzymian 9:5; List do Kolosan 2:9; List do Hebrajczykow 1:8; 1 List sw. Jana 5:20. Duch Swiety jest Bogiem: Ksiega Dziejow Apostolskich 5:3-4; 1 List sw. Pawla do Koryntian 3:16 (Tym, ktory mieszka w nas jest Duch Swiety - List sw. Pawla do Rzymian 8:9; Ewangelia wg sw. Jana 14:16-17; Dzieje Apostolskie 2:1-4) .Opis poddania wewnatrz Trojcy: Pismo Swiete mowi, ze Duch Swiety jest poddany Ojcu i Synowi, a Syn poddany jest Ojcu. Jest to wewnetrzna relacja, ktora nie wyklucza Boskosci wszystkich osob Trojcy. Nie jestesmy w stanie pojac naszymi skonczonymi umyslami nieskonczonego Boga. Wersety dotyczace Syna: Ewangelia wg sw. Lukasza 22:42; Ewangelia wg sw. Jana 5:36; 20:21; 1 List sw. Jana 4:14. Wersety o Duchu Swietym: Ewangelia wg sw. Jana 14:16; 14:26; 15:26, 16:7, a szczegolnie Ewangelia wg sw. Jana 16:13-14.Zadania poszczegolnych Osob Trojcy Swietej: Ojciec jest ostatecznym zrodlem lub sprawca: 1) wszechswiata (1 List sw. Pawla do Koryntian 8:6; Ksiega Apokalipsy 4:11); 2) objawienia Bozego (Apokalipsa 1:1); 3) zbawienia (Ewangelia wg sw. Jana 3:16-17); i 4) ludzkich uczynkow Jezusa (Ewangelia wg sw. Jana 5:17; 14:10). Ojciec jest INICJATOREM wszystkich tych rzeczy. itd ....

Reszta Izraela Powraca czyli Zydzi Mesjanistyczni - Odp na pytanie dlaczego My Zydzi wierzymy ze Jezus to Mesjasz i co z Trojca ...

http://www.mesjasz.info/sites/default/f ... owraca.pdf

Ps :

Wybitny zydowski naukowiec: Jezus jest Mesjaszem!

ODPOWIEDZ

Wróć do „Adwentyści Dnia Siódmego i świat”

cron