Re: Praca nad samooceną.

1
Witam :) chciałam sobie napisać temat bo smutno mi i samotnie :| Mam wrażenie, że mimo chęci.. albo "chęci" i, póki co, umysłowej wiedzy na temat sposobu pracy ze sobą, nie robię żadnych postępów.
Moim problemem jest niska samoocena, nieśmiałość, bezsilność, poczucie gorszości od reszty ludzi, nawet od samej siebie. Nie potrafię przez to być i czuć się sobą. Ani wśród ludzi, ani w samotności.

Teraz studiuję i pomimo jałowych chęci, nie mam znajomych. Ale nie to jest najgorsze. Mogłabym być sama, ale pod warunkiem, że będę czuła się swobodnie ze sobą. Czyli poznam swoją prawdziwą wartość, a nie tą ukrytą za zasłoną starych schematów myślowych i ciężkich emocji z dzieciństwa (Moja wartość i umiejętności były często poddawane wątpliwościom przez najbliższych).
Kilka lat temu, zaczęłam zauważać, że to nie ze MNĄ jest coś nie tak, tylko z moim myśleniem. Próbowałam różnych metod na zmianę myślenia, obserwowałam skąd biorą się te uczucia i emocje, co je wywołuje. Podobno nie ma jednego sposobu dla wszystkich, tylko każdy ma swój własny. Dla mnie tym sposobem jest obserwacja swoich emocji i myśli albo skupianie się na tym co się dzieje wokoło.

I właściwie w tym momencie dopiero zaczynają się moje wątpliwości. Mam wrażenie, że za każdym razem gdy uda mi się trochę wyluzować wewnętrznie, tracę czujność i w najbliższej możliwej sytuacji znowu wpadam w stare nawyki. Nie potrafię wytrwać, bo zmiany są niewygodne. W końcu czuję lekki dyskomfort-> pozwalam sobie na odrobinę niepotrzebnych myśli (np. wyobrażę sobie sytuację, która miała miejsce przed chwilą, tylko zachowam się w niej tak jak bym chciała)-> dyskomfort się powiększa-> myślę jeszcze intensywniej i wtopa.