Oto najnowsza infografika wprowadzająca w świat bogów polskich. Opracowanie jest podsumowaniem naszych dwuletnich jak na razie badań i bazuje na aktualnie dostępnej literaturze. W polu grafiki (PDF) zostały osadzone interaktywne notatki rozszerzające informacje o bardziej wyczerpujące opisy, źródła historyczne i powiązania.
http://www.bogowiepolscy.net/gfx/image/ ... _Polan.pdf
Tutaj wersja tekstowa z treścią notatek dostępną w formie zwykłej strony:
http://www.bogowiepolscy.net/bogowie-polakow.html
Zapraszam serdecznie!
Re: Panteon Polan
2Z tym, że ta wersja PDF nie wyświetla się. Pojawia się komunikat, że plik jest uszkodzony.
Ostatnio zmieniony 02 gru 2011, 12:30 przez Siemowit, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Panteon Polan
3Hm, to może być jakiś problem z oprogramowaniem. Poprosiłem o test kilka osób, u wszystkich plik otworzył się bez problemów (takoż u mnie). Czy zainstalowanym czytnikiem PDF jest Adobe Reader?Siemowit pisze:Z tym, że ta wersja PDF nie wyświetla się. Pojawia się komunikat, że plik jest uszkodzony.
Ostatnio zmieniony 02 gru 2011, 12:55 przez BPL, łącznie zmieniany 2 razy.
Re: Panteon Polan
4Dziwne... mój Adobe nie otwiera. Nie rozumiem.
Ostatnio zmieniony 02 gru 2011, 13:21 przez Siemowit, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Panteon Polan
5Testowałem do wersji 6, czasem psikusy robią jeszcze programy antywirusowe, może też chodzić o wielkość pliku (3mb). Na wszelki wypadek daję więc link do wersji jpg:Siemowit pisze:Dziwne... mój Adobe nie otwiera. Nie rozumiem.
http://www.bogowiepolscy.net/gfx/image/ ... _Polan.jpg
Oczywiście tu bez notatek i skalowanie w przeglądarce może być tylko dwustopniowe, same notatki są dostępne na stronie podanej w pierwszym poście.
Ostatnio zmieniony 02 gru 2011, 14:42 przez BPL, łącznie zmieniany 2 razy.
Re: Panteon Polan
6Okej, dzięki
Ostatnio zmieniony 02 gru 2011, 19:02 przez Siemowit, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Panteon Polan
7Wszystko działa jak należy. Bardzo ciekawie ujęty ryt historyczny dotyczący herbów.
To enigmatyczne bóstwo - Kuj, przywodzi trochę na myśl germańskiego Wolunda.
To enigmatyczne bóstwo - Kuj, przywodzi trochę na myśl germańskiego Wolunda.
Ostatnio zmieniony 03 gru 2011, 1:20 przez Abesnai, łącznie zmieniany 1 raz.
Wypowiadaj swoją prawdę jasno i spokojnie, wysłuchaj innych, nawet tępych i nieświadomych, oni też mają swoją opowieść. Porównując się z innymi, możesz stać się próżny i zgorzkniały, zawsze bowiem znajdziesz lepszych i gorszych od siebie.
Re: Panteon Polan
8Faktycznie bardzo ciekawe. Mi się otworzył PDF, użyłem Foxit Readera 5.0.2.0718.
Poczytam sobie jeszcze, dzięki.
Poczytam sobie jeszcze, dzięki.
Ostatnio zmieniony 03 gru 2011, 1:32 przez Nebogipfel, łącznie zmieniany 1 raz.
Trzeba iść do przodu nie oglądając się za siebie.
ps. w Tym wpisie jest o alkoholu i seksie.
ps. w Tym wpisie jest o alkoholu i seksie.
Re: Panteon Polan
9Tak, okazuje się, że staropolska kultura dworska, a w szczególności heraldyka niesie w sobie przekaz równie obfity i istotny co źródła ludowe. Tutaj zaprezentowana została tylko część polskich herbów, nawiasem mówiąc unikatowych w skali Europy, a będących obecnie przedmiotem badań w tym zakresie.Abesnai pisze:Wszystko działa jak należy. Bardzo ciekawie ujęty ryt historyczny dotyczący herbów.
To enigmatyczne bóstwo - Kuj, przywodzi trochę na myśl germańskiego Wolunda.
Na tą sprawę, w odniesieniu do Łady, zwrócił właśnie uwagę Wojciech Jóźwiak w Tarce:
http://www.taraka.pl/index.php?id=autopromo,125
Polecam także analizę legend herbowych, czasem mimo nieuniknionej transformacji są naprawdę niesamowite.
Dziękuje za zwrócenie uwagi na wątek Wolunda.
Ostatnio zmieniony 03 gru 2011, 10:34 przez BPL, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Panteon Polan
10Porównajmy bóstwa - chciałbym o fachowe wskazanie odpowiedników bogów lechickich na wschodzie, np:
Jassa - Świętowit - Rod
Piorun/Grom/Pieron - Perun
Trzygłów/Nyja - Weles
No i reszta bóstw - co np. z Jaryło czy zachodnim (czyli lechickim również) Jarowitem? Która z lechickich bogiń odpowiada np. Mokoszy? I co ze Swarożycem?
Przyjmuje się, że języki lechickie to polski, kaszubski, śląski (uznawane niekiedy za dialekt czy gwarę), ale także wymarły połabski. A zatem Lechitami oprócz nas są również dawni Połabianie czy też Serbołużyczanie. Idąc tym tropem trzeba uznać, że Świętowit, Jarowit i Swarożyc to bogowie lechiccy - a zatem muszą być i w naszym panteonie z wyżej wymienionego powodu, a także z powodu przejęcia dziedzictwa Połabian przez nas.
Jassa - Świętowit - Rod
Piorun/Grom/Pieron - Perun
Trzygłów/Nyja - Weles
No i reszta bóstw - co np. z Jaryło czy zachodnim (czyli lechickim również) Jarowitem? Która z lechickich bogiń odpowiada np. Mokoszy? I co ze Swarożycem?
Przyjmuje się, że języki lechickie to polski, kaszubski, śląski (uznawane niekiedy za dialekt czy gwarę), ale także wymarły połabski. A zatem Lechitami oprócz nas są również dawni Połabianie czy też Serbołużyczanie. Idąc tym tropem trzeba uznać, że Świętowit, Jarowit i Swarożyc to bogowie lechiccy - a zatem muszą być i w naszym panteonie z wyżej wymienionego powodu, a także z powodu przejęcia dziedzictwa Połabian przez nas.
Ostatnio zmieniony 18 maja 2012, 17:26 przez Siemowit, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Panteon Polan
11Badacze łączą pierwsze dwa szeregi imion jakie podałeś w obraz naczelnego boga niebios. Jaryło i Jarowit również dość powszechnie uznawani są za przejaw gromowładcy. Mamy tu jeszcze na pewno Łado - Swarożyca, który reprezentuje moce ognia i słońca. Czyli:Siemowit pisze:Porównajmy bóstwa - chciałbym o fachowe wskazanie odpowiedników bogów lechickich na wschodzie, np:
Jassa - Świętowit - Rod
Piorun/Grom/Pieron - Perun
Trzygłów/Nyja - Weles
No i reszta bóstw - co np. z Jaryło czy zachodnim (czyli lechickim również) Jarowitem? Która z lechickich bogiń odpowiada np. Mokoszy? I co ze Swarożycem?
Władca niebios: Jassa - Świętowit - Rod - Piorun/Grom/Pieron - Perun - Jaryło - Jarowit
Bóg ognia, słońca, prawa: Swarożyc - Łado
Bóg zaświatów i bogactwa: Trzygłów/Nyja - Weles (wszystko wskazuje na to że pierwotnie bóg najwyższy)
Co do bogiń. O Mokoszy wiadomo, że odpowiada za deszcze i sferę seksualną. Wzmiankowana jest jako bóstwo panteonu Włodzimierza, a więc to także wskazanie na niebiańskość (nie było tam np Welesa). To dość dokładny obraz Jutrzenki - Wenus, a więc odpowiadałaby jej Dziedzilela - Lela - Ljelja - Dodola - Didula.
Marzanna poprzez zestawienie jej w źródłach staroczeskich z Hekate i Proserpiną, a w staropolskich z Cererą i agrarnym Marsem (jej słowacka forma to wręcz Marmuriena nawiązująca do rzymskiego Marmurosa-Marsa) daje dość wyraźny obraz chtonicznej Matki Ziemi (pojęcie wspólne dla wszystkich Słowian) albo Zbożowej Matki czy Wilgotnej Ziemi. Z resztą jej wyobrażenie do dziś sporządzane jest ze słomy zbożowej.
Wyłania się z tego dość uporządkowany panteon.
Coś chyba powiadomienia e-mail nie działają, nie wiedziałem, że wątek się rozwija
Ostatnio zmieniony 21 cze 2012, 23:35 przez BPL, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Panteon Polan
12Czyli jak wygląda panteon Bogów, bo ja już się pogubiłem, w tym co piszecie? Jest to gdzieś jakoś uporządkowane?
Ostatnio zmieniony 21 cze 2012, 23:55 przez Highlander, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Panteon Polan
13Twoim zdaniem gdyby szukać analogii w Wedach.Jassa=Agni czy Łado=Agni?Władca niebios: Jassa - Świętowit - Rod - Piorun/Grom/Pieron - Perun - Jaryło - Jarowit
Bóg ognia, słońca, prawa: Swarożyc - Łado
Ostatnio zmieniony 22 cze 2012, 11:46 przez Gość, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Panteon Polan
14Zestawienie z pierwszego postu odnosi się do Panteonu Polan, natomiast kolegów potem zainteresowała sprawa ujednolicenia wierzeń Słowiańskich. Problem w tym, że co gród inaczej zwano bogów, nawet na maleńkiej Rugii mamy dwa odrębne ośrodki kultu z inną strukturą i z innymi imionami Dlatego ja osobiście wolę badać lokalną specyfikę takich panteonów. Nie ma też w tym nic nadzwyczajnego, podobną różnorodność wykazywały wierzenia starożytnych Greków, które właściwie dopiero współcześnie ujednolicono.Highlander pisze:Czyli jak wygląda panteon Bogów, bo ja już się pogubiłem, w tym co piszecie? Jest to gdzieś jakoś uporządkowane?
Oprócz tego Agni posiada również cechy boga zaświatowego czyli wszystkich trzech, trudne pytanie. My idziemy raczej w stronę porównań z archaiczną parą Waruna - Mitra, tu dosłownie wszystko pasuje do Jasza (Jessy) i Łady-Swarożyca.Mezamir pisze:Twoim zdaniem gdyby szukać analogii w Wedach.Jassa=Agni czy Łado=Agni?Władca niebios: Jassa - Świętowit - Rod - Piorun/Grom/Pieron - Perun - Jaryło - Jarowit
Bóg ognia, słońca, prawa: Swarożyc - Łado
Ostatnio zmieniony 26 cze 2012, 11:24 przez BPL, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Panteon Polan
15Oprócz tego Agni posiada również cechy boga zaświatowego czyli wszystkich trzech.
Piorun w trójcy jedyny Ogień słoneczny żar,ogień elektryczny piorun i ogień chemiczny w ognisku.
Piorun w trójcy jedyny Ogień słoneczny żar,ogień elektryczny piorun i ogień chemiczny w ognisku.
Ostatnio zmieniony 26 cze 2012, 11:31 przez Gość, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Panteon Polan
16A odnośnie dalszych badań nad Panteonem Polan - od dziś, po dwóch miesiącach prac, dostępne jest opracowanie "Góra Lecha - Gniazdo Bogów". Omawia ono to co znaleziono na Górze Lecha w Gnieźnie oraz przekazy staropolskie odnośnie bogów czczonych w tym świętym miejscu Polan. Zapraszam:
http://www.bogowiepolscy.net/gora-lecha.html
http://www.bogowiepolscy.net/gora-lecha.html
Ostatnio zmieniony 26 cze 2012, 12:08 przez BPL, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Panteon Polan
17Warunie akurat najbliżej do Welesa Mitrze do Swaroga a Agni to taki swarożyc,jak Jessa.
Czy nie koniecznie?
Czy nie koniecznie?
Ostatnio zmieniony 26 cze 2012, 15:30 przez Gość, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Panteon Polan
18Chciałbym się zapytać o Makoszę, nie ma jej w panteonie, no chyba że coś przeoczyłem?
Ostatnio zmieniony 26 cze 2012, 22:13 przez Highlander, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Panteon Polan
19Mam pytanko, czy Polanie używali nawy Jasz czy Świętowit?
Ostatnio zmieniony 19 gru 2012, 19:28 przez Highlander, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Panteon Polan
21Znane były oba imiona, ale też nie wszyscy musieli o nich słyszeć. Wtedy ta ziemia nie była globalną wioską - więcej wiedzieli ci, co podróżowali. Zaś imiona prawie zawsze były kwestią lokalnych ustaleń.
Dziś zaś wszyscy jesteśmy Słowianami Zachodnimi - więc traktujemy jako wspólne to, co z terenów polskich, połabskich, łużyckich, czeskich i słowackich.
Dziś zaś wszyscy jesteśmy Słowianami Zachodnimi - więc traktujemy jako wspólne to, co z terenów polskich, połabskich, łużyckich, czeskich i słowackich.