Siemowit pisze:Porównajmy bóstwa - chciałbym o fachowe wskazanie odpowiedników bogów lechickich na wschodzie, np:
Jassa - Świętowit - Rod
Piorun/Grom/Pieron - Perun
Trzygłów/Nyja - Weles
No i reszta bóstw - co np. z Jaryło czy zachodnim (czyli lechickim również) Jarowitem? Która z lechickich bogiń odpowiada np. Mokoszy? I co ze Swarożycem?
Badacze łączą pierwsze dwa szeregi imion jakie podałeś w obraz naczelnego boga niebios. Jaryło i Jarowit również dość powszechnie uznawani są za przejaw gromowładcy. Mamy tu jeszcze na pewno Łado - Swarożyca, który reprezentuje moce ognia i słońca. Czyli:
Władca niebios: Jassa - Świętowit - Rod - Piorun/Grom/Pieron - Perun - Jaryło - Jarowit
Bóg ognia, słońca, prawa: Swarożyc - Łado
Bóg zaświatów i bogactwa: Trzygłów/Nyja - Weles (wszystko wskazuje na to że pierwotnie bóg najwyższy)
Co do bogiń. O Mokoszy wiadomo, że odpowiada za deszcze i sferę seksualną. Wzmiankowana jest jako bóstwo panteonu Włodzimierza, a więc to także wskazanie na niebiańskość (nie było tam np Welesa). To dość dokładny obraz Jutrzenki - Wenus, a więc odpowiadałaby jej Dziedzilela - Lela - Ljelja - Dodola - Didula.
Marzanna poprzez zestawienie jej w źródłach staroczeskich z Hekate i Proserpiną, a w staropolskich z Cererą i agrarnym Marsem (jej słowacka forma to wręcz Marmuriena nawiązująca do rzymskiego Marmurosa-Marsa) daje dość wyraźny obraz chtonicznej Matki Ziemi (pojęcie wspólne dla wszystkich Słowian) albo Zbożowej Matki czy Wilgotnej Ziemi. Z resztą jej wyobrażenie do dziś sporządzane jest ze słomy zbożowej.
Wyłania się z tego dość uporządkowany panteon.
Coś chyba powiadomienia e-mail nie działają, nie wiedziałem, że wątek się rozwija